Merkstrategie

Velder

2019 - september 2022

De vraag

In 2019 was ik (als werknemer) bij Velder verantwoordelijk voor de marketing van de Noord-Hollandse kazen uit Lutjewinkel.
De vraag kwam toen om (de in 2016 geïntroduceerde) ‘Lutjewinkel1916’ te verbeteren en te vergroten.
Op dat moment bestond het assortiment uit twee smaken die snel en goed ontwikkelden. De variant ‘Pittig & Romig’ won al direct een toonaangevende GOUDEN cheese award na de introductie in 2016. Deze smaak werd door de consument als de lekkerste oude Goudse kaas van Nederland beoordeeld! Dat smaakte dus naar meer…..
Mede daarom werd er meer potentieel in gezien als we dit merk verbeterd zouden gaan positioneren en het assortiment konden uitbreiden.

LW1916 afbeelding oud-staand

De oplossing

2020 – 2022
De oplossing is een upgrade geworden van het beeldmerk. Dit hebben we gecombineerd met een verscherpt merkverhaal en uitbreiding van het assortiment.
Maar niet zomaar een uitbreiding. Want deze hebben we volledig laten bepalen door de smaakvoorkeuren van de consument!
Per smaakcategorie hebben de hoogst gewaardeerde stadium van rijping als uitgangspunt genomen en gecombineerd met onderscheidende kleuren per smaak op de korst.
Hiermee creëren we maximale herkenning voor de consument wat herhalingsaankoop makkelijk maakt.

Centraal bij deze doorontwikkeling stond de gouden kwaliteit op basis van 3 pijlers:
1. Rijping: selectie van de allerbeste smaken per leeftijdscategorie op basis van bewezen consumentenvoorkeuren
2. Het beste merkverhaal: het grootse vakmanschap sinds 1916 van Lutjewinkel kaasmakerij komt tot maximaal tot z’n recht in deze toplijn.
3. Beste smaakervaring: alleen vers van het mes bij kaasspecialisten te koop.

Hiervoor hebben we voor het beste resultaat intensief samengewerkt met alle disciplines in de keten, maar ook om betrokkenheid en verbinding te creëren.

Resultaat

Het resultaat was dat het merk ‘Lutjewinkel1916’ massaal is omarmd door de doelgroep: kaasspecialisten in Nederland.
Dit omdat er naast de smaakvoorkeuren van de consument er ook rekening is gehouden met succesvoorwaarden voor hen:
– Maximaal onderscheid: hoogwaardige kwaliteit, uniek merkverhaal met herkenbare uitstraling.
– Exclusief: alleen te koop bij kaasspecialisten met verkoopondersteunende materialen en communicatie.
– Laagdrempelig: voor iedere specialist is 1 variant al een waardevolle toevoeging aan het bestaande assortiment

Het resultaat: https://www.lutjewinkel1916.nl/

Deze aanpak zorgde voor de beoogde groei in toegevoegde waarde voor Velder. Het merk ‘Lutjewinkel1916’ kreeg vanaf 2023 de positionering ‘powerbrand‘. Zodat en er nu zelfs vrachtwagens en busjes rondrijden met dit merk. Als ik die zie rijden voel ik me nog altijd trots dat we dit hebben kunnen realiseren met elkaar.
In nauwe samenwerking met alle interne en externe betrokkenen heb ik dit project met veel plezier getrokken. Van briefing, creatie tot productie en van introductie, activatie tot interne/externe communicatie.

Benieuwd wat Versinzicht voor ú kan betekenen?
Bel 06 10 12 85 71 of mail naar gerard@versinzicht.nl